Hoewel de afkortingen "B2B" en "B2C" erg op elkaar lijken, beschrijven ze twee verschillende takken van handel. B2C is in wezen detailhandel en B2B - groothandel, evenals import en export. In de B2C-handel zijn de partijen bij handelsovereenkomsten de ondernemer en de consument, in de B2B-handelsbedrijven.
B2B en B2C wat zijn de gevolgen?
Bescherming van de rechten van de koper
In de handel wordt B2C gebruikt vanwege de sterkere positie van de ondernemer ten opzichte van de consument. Vandaar onder meer het recht om de goederen binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden te retourneren, als de aankoop plaatsvond buiten de bedrijfsruimten (d.w.z. voornamelijk online). In B2B-handel zijn dergelijke voorschriften niet van toepassing - geen van de partijen bij het contract is een consument. De verkoper kan natuurlijk retouren accepteren, maar die verplichting bestaat niet - houd hier rekening mee bij het plaatsen van bestellingen. De enige uitzondering is de situatie waarin de ondernemer de goederen koopt voor andere doeleinden dan die welke verband houden met zijn activiteit. Met andere woorden, als u goederen koopt voor wederverkoop, bent u geen consument en heeft u geen recht op retourzending.
Waarde van de transactie
De gemiddelde orderwaarde in B2B-handel is veel hoger dan in B2C. Dit heeft een aantal gevolgen, maar de belangrijkste is de beveiliging van transacties. Veel handige en veilige betaalmethoden die uit de detailhandel bekend zijn, worden in de groothandel niet gebruikt. Er zijn echter anderen waarover u hier kunt lezen veilige transacties.
Methoden van afronding
Detailhandel is steeds vaker e-commerce, ofwel online verkoop. Hoewel traditionele verkopen waarschijnlijk nooit zullen verdwijnen, groeit de waarde van online handel elk jaar. In B2B daarentegen is een veel wenselijkere methode om een transactie af te ronden een bezoek aan het pand van de verkoper, het ter plaatse bepalen van de voorwaarden of het ophalen van de goederen rechtstreeks uit het magazijn. Hoewel de vormen van communicatie veranderen, geven veel kopers en verkopers er nog steeds de voorkeur aan om elkaar persoonlijk te ontmoeten in plaats van online af te ronden.
Transport en levering
De B2C-markt wordt gedomineerd door het model waarin de ondernemer het transport van goederen naar de consument organiseert. Elke andere situatie is gewoon ongehoord. Bij B2B-handel is dat anders: sommige verkopers kunnen het transport regelen, andere niet. Daarom moet u de beschrijvingen van aanbiedingen zorgvuldig lezen en navraag doen naar dit element van de transactie. Wellicht vindt u het ook handig om de "incoterms" te kennen - internationale handelsregels waarover u hier Incoterms kunt lezen.
BTW-belasting
BTW wordt betaald door de eindontvanger. Als je bijvoorbeeld een tv voor thuis koopt, betaal je ervoor. Als u een televisietoestel koopt om door te verkopen, wordt de btw door uw klant betaald. Dit is vooral belangrijk wanneer u van plan bent om in de EU te kopen - als btw-betaler kunt u goederen kopen tegen een nultarief, zolang de verkoper ook belastingbetaler is. U kunt hier ook meer lezen over btw EU-btw.
Zoals u kunt zien, zijn er veel verschillen tussen B2B- en B2C-handel - het is de moeite waard om ze te kennen om misverstanden te voorkomen bij het afronden van transacties met groothandels, fabrikanten en distributeurs.